Tým Pod­po­ry rodin za loň­ský rok pomohl 127 ohro­že­ným rodi­nám (o 32 rodin více než loni), kte­ré soci­ál­ní pra­cov­ní­ci pří­mo u nich doma navští­vi­li 1595krát. Nej­čas­tě­ji řeši­li s kli­en­ty potí­že s byd­le­ním, pra­cí či rodin­ným roz­poč­tem, ale i výchov­né a škol­ní pro­blémy dětí. Inter­venč­ní cen­t­rum pomoh­lo 242 obě­tem či svěd­kům domá­cí­ho nási­lí, což je o 29 více než loni. Občan­ské­ho pora­den­ství vyu­ži­lo 723 kli­en­tů – z 1242 kon­zul­ta­cí bylo potře­ba ve 115 pří­pa­dech také slu­žeb práv­ní­ka.

Pod­po­ra rodin

V rám­ci regis­tro­va­né soci­ál­ní služ­by a dal­ších pro­jek­tů na pod­po­ru rodin Respon­deo pod­po­ři­lo cel­kem 247 dětí a 171 dospě­lých v okre­sech Nym­burk a Mla­dá Boleslav (čás­teč­ně také okres Měl­ník a měs­to Bran­dýs nad Labem a oko­lí). „Stě­žej­ní pomo­cí je sys­te­ma­tic­ká prá­ce terén­ních soci­ál­ních pra­cov­ní­ků s rodi­na­mi pří­mo v jejich domá­cím pro­stře­dí, pomá­ha­jí rodi­nám vyti­po­va­ným soci­ál­ním odbo­rem s kon­krét­ní­mi pro­blémy, zpro­střed­ko­vá­va­jí kon­takt a komu­ni­ka­ci s úřa­dy, ško­lou a dal­ší­mi insti­tu­ce­mi, dle potře­by rodi­če do insti­tu­cí dopro­vá­ze­jí, pomá­ha­jí jim řešit pro­blémy s byd­le­ním, finan­ce­mi či výcho­vou dětí,“ vysvět­lu­je Ire­na Keš­ne­ro­vá, vedou­cí Pod­po­ry rodin.

Inter­venč­ní cen­t­rum

„Mezi kli­en­ty Inter­venč­ní­ho cen­t­ra, kte­ré pomá­há obě­tem domá­cí­ho nási­lí, pře­va­žo­va­ly jako kaž­dý rok ženy – bylo jich 173. Potře­bo­va­ly hlav­ně psy­cho­so­ci­ál­ní pora­den­ství, psy­cho­te­ra­pii a soci­ál­ně-práv­ní pora­den­ství,“ upřes­ňu­je Deni­sa Zelin­ka Sachom­ská, vedou­cí Inter­venč­ní­ho cen­t­ra. Pro­blémy se ale nevy­hnu­ly ani dětem a mužům – 52 dětí a 17 mužů potře­bo­va­lo pomoc. Ve 42 pří­pa­dech zasa­ho­va­la poli­cie a vyká­za­la násil­nou oso­bu z domác­nos­ti.

Občan­ská porad­na

Občan­skou porad­nu oslo­vi­lo také více žen (cel­kem 501), mužů bylo 222. Osob­ně, tele­fo­nic­ky či emai­lem kon­zul­to­va­li své potí­že cel­kem 1 240krát. „Nej­ví­ce dota­zů se týka­lo rodin­né­ho prá­va, násle­do­va­lo zadlu­žo­vá­ní a exe­ku­ce, pak občan­sko­práv­ní vzta­hy, kon­krét­ně dědic­tví, spo­lu­vlast­nic­tví či daro­vá­ní a nece­lá dese­ti­na dota­zů se týka­la byd­le­ní,“ popi­su­je vedou­cí Občan­ské porad­ny Hed­vi­ka Stuch­lí­ko­vá hlav­ní téma­ta, kte­rý­mi se v roce 2024 porad­na zabý­va­la. Dodá­vá, že jsou více méně podob­ná jako loni.

Cel­ko­vý počet kli­en­tů, jimž Respon­deo v roce 2024 poda­lo pomoc­nou ruku, se blí­ží čís­lu 1400.

Veš­ke­ré služ­by Respon­dea jsou zce­la bez­plat­né díky finanč­ní pod­po­ře Stře­do­čes­ké­ho kra­je, měst Bran­dýs nad Labem – Sta­rá Boleslav, Čáslav, Čelá­ko­vi­ce, Kolín, Kut­ná Hora, Lysá nad Labe, Měl­ník, Měs­tec Krá­lo­vé, Milo­vi­ce, Mla­dá Boleslav, Mni­cho­vo Hra­diš­tě, Nym­burk a Poděbra­dy, a dal­ším štěd­rým dár­cům.