Respondeo nově pomáhá se sepisováním návrhů na oddlužení. Služba je dostupná pro kohokoli a zcela zdarma. Typickou situaci dlužníka v dluhové pasti ilustruje příběh paní Marie.
Dle statistiky Asociace občanských poraden řešily občanské poradny v celé České republice v oblasti dluhové problematiky v minulém roce přes 25 tisíc dotazů. Oddlužení je významným nástrojem pro ty, kteří se ocitli v dluhové pasti a nejsou schopni své závazky splácet. „Klienti přicházejí v situacích, kdy pro ně začnou být nabalující se dluhy neúnosné. Dluží třeba za nájem a zdravotní pojištění, do toho si pořídí kreditní karty, několikrát si půjčí od nebankovní společnosti a rostou jim úroky a postupně přicházejí exekuce. V určitý okamžik si sami uvědomí, že situaci nemohou řešit bez odborné pomoci. Oddlužení je často poslední nadějí,“ říká Hedvika Stuchlíková, vedoucí občanského a dluhového poradenství v Respondeu.
Dodává, že sepisování návrhů na oddlužení je často administrativně náročný proces, který vyžaduje nejen splnění zákonných podmínek, ale i důkladnou přípravu podkladů. Dlužník musí splnit několik podmínek, včetně povinnosti mít dostatečný příjem, který by umožnil pravidelné plnění oddlužení. Vedoucí občanského poradenství podotýká, že podání návrhu zahrnuje nejen byrokratické nároky, ale i jistou zodpovědnost klienta.
Respondeo poskytuje v náročné životní situaci klientům důležitou podporu nejen ve smyslu právním, ale i lidském. Odborní pracovníci klientům pomáhají překonat obavy z jednání s úřady a zároveň je provázejí celým procesem oddlužení, což přináší úlevu jak na úrovni finanční, tak i psychické.
Seniorka Marie v dluhové pasti
Příběh paní Marie, která žije sama, pobírá starobní důchod a má tedy velmi omezené zdroje, ilustruje typickou situaci dlužníka v pasti.
Ačkoli si Marie občas přivydělávala nějakou brigádou a příležitostně finančně podporovala vnuka, který měl problémy, dostala se do situace, kdy neměla na zaplacení nájemného. Půjčila si tedy 15 tisíc od nebankovní společnosti, a tím roztočila dluhový kolotoč. Do následujícího měsíce peníze nedošetřila, takže dluh jí narůstal, a zároveň si půjčila u jiné nebankovní společnosti. Mezitím klientku kontaktoval exekutor a Marie se postupně propadala do horšího a horšího psychického stavu. Byla zoufalá, bála se komunikace s exekutorem a úřady. Téměř přestala vycházet z domu.
Všímavá sousedka předala paní Marii kontakt na sociální pracovnici, která pomohla klientce zorientovat se v dluzích, kontaktovat všechny, kterým dlužila, dát dohromady potřebné papíry a sepsat návrh na oddlužení. Další pracovnice jí pomohla požádat o příspěvek na bydlení. Paní Marie nyní splácí dluhy, pořídila si z útulku malého pejska, se kterým chodí denně na procházky. Postupně se staví na vlastní nohy a psychicky se stabilizuje.