Občan­ská porad­na Respon­deo řeší v posled­ní době pří­pa­dy spo­je­né s kri­mi­na­li­tou v onli­ne pro­stře­dí. Vzhle­dem k počtu pří­pa­dů v rám­ci celé ČR by se mož­ná dalo mlu­vit o novo­do­bých „šmejdech“. Umí se vnu­tit do příz­ně těch nej­zra­ni­tel­něj­ších a pod sli­bem snad­né­ho výděl­ku ovlád­nout jejich ban­kov­ní účty.

„Aktu­ál­ně řeší­me pro­blém seni­o­ra, kte­rý je pode­zře­lý z trest­né­ho činu. Při­šel do naší porad­ny s tím, že on sám se cítí jako pod­ve­de­ný,“ říká Hed­vi­ka Stuch­lí­ko­vá, vedou­cí Občan­ské porad­ny. Celý pří­běh začal tím, že kli­ent chtěl nějak inves­to­vat pení­ze, našel inze­rát na inter­ne­tu a kývl na spo­lu­prá­ci, pro­to­že se mu líbil sli­bo­va­ný výnos. „Bohu­žel postup­ně umož­nil pacha­te­lům pří­stup do své­ho účtu a oni přes něj pak pře­lé­va­li pení­ze na jiné účty. Nepo­žá­da­li ho o pří­stup hned, ale pozvol­na a postup­ně, tak­že mu to neby­lo oka­mži­tě div­né – obzvláš­tě když viděl, že mu pení­ze na účtu sku­teč­ně při­bý­va­jí. Jevi­lo se to jako ide­ál­ní při­vý­dě­lek,“ líčí Hed­vi­ka Stuch­lí­ko­vá.

Jed­no­ho dne ho ale kon­tak­to­va­la poli­cie s tím, že je pode­zře­lý z trest­né­ho činu. Záro­veň mu zaba­vi­la veš­ke­ré pení­ze, kte­ré na účtu měl, včet­ně peněz zasla­ných jeho synem ze zahra­ni­čí, kte­rý­mi pla­til nájem a běž­né kaž­do­den­ní potře­by. „Nevě­děl, co má dělat, pro­to při­šel k nám. Pri­már­ně potře­bo­val zís­kat zpět pení­ze od syna – byly v úscho­vě sou­du,“ vysvět­lu­je Hed­vi­ka. Kli­ent musel dolo­žit, že mu je sku­teč­ně zaslal syn pomo­cí výpi­su z účtu své­ho syna. Nyní si hle­dá advo­ká­ta a musí doká­zat, že se v celé situ­a­ci oci­tl nevin­ně.

„Toto bohu­žel není jedi­ný pří­pad, kte­rý řeší­me. Máme něko­lik dal­ších seni­o­rů s podob­ným pří­bě­hem. Spo­leč­né mají to, že s vidi­nou snad­no zís­ka­ných peněz nale­tě­li pod­vod­ní­ko­vi,“ říká vedou­cí porad­ny. Seni­o­ři postup­ně dali pod­vod­ní­ko­vi pří­stup ke svým ban­kov­ním účtům, kte­ré buď vykra­dl, nebo přes ně pro­vá­děl pode­zře­lé trans­ak­ce. Vedou­cí občan­ské porad­ny pro­to radí nikdy nepo­sky­to­vat pří­stu­po­vé úda­je ke své­mu ban­kov­ní­mu účtu ani e‑mailu. Záro­veň je tře­ba si dát pozor na mani­pu­la­tiv­ní a vemlou­va­vé cho­vá­ní.

Podob­né inze­rá­ty cílí také na stu­den­ty – snad­ná prá­ce za hod­ně peněz, s mno­ha bonu­sy. „Všich­ni by si měli dát pozor na nekon­krét­ní sli­by jed­no­du­ché­ho výděl­ku či vel­kých výno­sů bez prá­ce. Nemě­li by dát na láka­vě vypa­da­jí­cí webo­vé strán­ky a na pří­sli­by luxus­ní­ho tele­fo­nu či note­boo­ku,“ dodá­vá Hed­vi­ka Stuch­lí­ko­vá. Je tře­ba si o člo­vě­ku či fir­mě zjis­tit dal­ší infor­ma­ce, tře­ba i nahléd­nout do obchod­ní­ho rejstří­ku. Také je dob­ré dát si pozor na fir­my, kte­ré fun­gu­jí krát­ce na trhu.